ESG certifikácia vo verejnom obstarávaní, aktuálna téma, ktorá rieši udržateľnosť spoločnosti
12. januára 2025
V súčasnej dobe je téma udržateľnosti a spoločenskej zodpovednosti čoraz aktuálnejšia. Tento trend sa odráža aj vo verejnom obstáravaní, kde tradičný dôraz na cenu začína dopĺňať zohľadňovanie environmentálnych a spoločenských aspektov. Verejné inštitúcie si uvedomujú, že nízka cena môže byť spojená s negatívnymi dôsledkami, ako sú zlé pracovné podmienky, dopad na životné prostredie, alebo netransparentné obchodné praktiky. Čoraz častejšie sa stretávame s princípom integrácie ESG do verejného obstárávania, a musíme za seba povedať, že ju vítame.
Čo je ESG?
ESG (Environmental, Social, and Governance) je rámec hodnotenia spoločností z hľadiska ich výkonnosti v troch kľúčových oblastiach:
Environmentálne faktory (E)
• uhlíková stopa - emisie sklenníkových plynov
• spotreba energie - efektívnosť a využívanie obnoviteľných zdrojov
• nakladanie s odpadom - minimalizácia a recyklácia odpadu
• znečisťovanie - vplyv na ovzdušie, vodu a pôdu
• ochrana biodiverzity a využívanie vody
Sociálne faktory (S)
• práva zamestnancov a bezpečnosť pri práci
• diverzita a inklúzia
• vzťahy s komunitou a rešpektovanie ľudských práv
• zákaz detskej práce
Riadiace faktory (G)
• etika a transparentnosť
• prevencia korupcie
• kvalita riadenia rizík
Význam ESG v praxi, aký je?
1. Udržateľnosť a spoločenská zodpovednosť -ESG pomáha podporovať spoločnosti, ktoré podnikajú udržateľným spôsobom a prispievajú k riešeniu globálnych problémov, ako sú klimatické zmeny a sociálna nerovnosť.
2. Finančná výkonnosť - spoločnosti s vysokým ESG hodnotením často dosahujú lepšiu finančnú výkonnosť v dlhodobom horizonte. ESG pozitívne ovplyvňuje ziskovosť, znižuje volatilitu a zlepšuje odolnosť voči krízam.
3. Riadenie rizík - integrácia ESG faktorov umožňuje lepšiu identifikáciu a riadenie rizík, ktoré tradičná finančná analýza často neodhalí.
ESG vo verejnom obstáravaní, budúcnosť?
Zelené verejné obstárávanie (Green Public Procurement, GPP) kladie dôraz na produkty a služby s nižším environmentálnym dopadom. Podporuje obnoviteľné zdroje a energetickú efektívnosť, ktorá je pre budúcnosť kľúčová.
Sociálne verejné obstárávanie (Social Public Procurement, SPP) podporuje práva zamestnancov, ich pracovné podmienky, citlivo vníma dodržiavanie ľudských práv, a pritom nazabúda ani na znevýhodnené skupiny obyvateľov.
Etické verejné obstárávanie sleduje dodržiavanie etických princípov, kódexov a transparentnosť počas celého procesu obstarávania. Zvyšuje dôveru verejnosti vo verejné inštitúcie a podporuje regulérnu hospodársku súťaž.
Vyžadovanie ESG certifikátov, ako je to?
V súčasnosti neexistuje jednotná metodika vydávania ESG certifikátov. Verejní obstarávatelia sa môžu nezáväzne inšpirovať hodnoteniami ESG pri stanovovaní doplnkových kritérií, ako napríklad:
• uhlíková stopa a spotreba energie
• produkcia odpadu a využívanie recyklovaných materiálov
• ochrana biodiverzity a ekosystémov
Pri implementácii ESG kritérií je potrebné zabezpečiť, aby uchádzači mohli predložiť aj ekvivalentné doklady - certifikáty, ktoré plnohodnotne preukážu ich odbornosť, spôsobilosť a kvalitu.
Záver
Integrácia ESG do verejného obstarávania predstavuje významný krok k udržateľnému a zodpovednému spravovaniu verejných financií. Hoci vyžadovanie ESG certifikátov ostáva výzvou, aplikácia jednotlivých ESG princípov môže priniesť pozitívne výsledky pre spoločnosť, životné prostredie a ekonomiku.
Delenie zákaziek vo verejnom obstarávaní, tenká hranica zákona, ktorú vieme správne posúdiť
30. decembra 2024
Jednou zo základných činností v procese verejného obstarávania je stanovenie predpokladanej hodnoty zákazky (PHZ). Pravidlá výpočtu predpokladanej hodnoty zákazky upravuje ustanovenie § 6 zákona o verejnom obstarávaní, pričom príslušné zákonné finančné limity sú stanovené v § 5. Jej správne určenie ma zásadný vplyv na aplikáciu zákonného postupu zadávania zákazky. Ak je PHZ stanovená nesprávne nízko, alebo sa zákazka účelovo rozdelí na viacero častí (delenie zákazky), dochádza k aplikácii menej prísneho postupu zadávania zákazky, alebo k vylúčeniu samotnej aplikácie zákona. Obe tieto situácie predstavujú závažné porušenie zákona o verejnom obstarávaní. Prečo? Zákazka vyhlásená nesprávnym postupom sa tak dostane do pozornosti užšiemu výberu potencionálnych dodávateľov, dochádza k obmedzeniu hospodárskej súťaže a netransparentnému nakladaniu s verejnými prostriedkami.
Pri rozhodovaní verejného obsatrávateľa deliť alebo nedeliť zákazky je dôležité sledovať či existuje vecná, časová alebo miestna súvislosť medzi jednotlivými zákazkami. Ak táto súvislosť existuje, zákazku nie je možné rozdeliť a musí sa vyhlásiť ako jedna zákazka. Posúdiť hranicu dovoleného a nedovoleného rozdelenia zákazky je veľmi ťažké, zodpovedné, každý prípad obstarávania je individuálny. My ho však vieme odborne a profesionálne posúdiť, a následne vybrať taký postup, aby bol v maximálnej miere v súlade s aktuálnym metodickým usmernením Úradu pre verejné obstarávanie.
"Problematika delenia zákaziek je úzko naviazaná aj s opisom predmetu zákazky, ktorý predchádza PHZ. Pri definovaní a špecifikovaní predmetu zákazky verejný obstarávateľ a obstarávateľ vymedzuje predmet zákazky na základe jeho podrobného opisu s uvedením technických a funkčných špecifikácií. Verejný obstarávateľ a obstarávateľ má vymedziť predmet zákazky tak, aby spĺňal ním určený účel, pričom zákon nekonkretizuje predmet zákazky čo do obsahu a rozsahu, uvedené je v kompetencii verejného obstarávateľa a obstarávateľa. Pri posudzovaní skutočnosti, čo je možné chápať pod jednou zákazkou, je potrebné zvážiť, či je zamýšľaný predmet zákazky tvorený plneniami rovnakej povahy, resp. plneniami, ktoré svojou povahou (charakterom) spolu vecne súvisia (a v akej miere), aká štruktúra dodávateľského reťazca (potenciálnych uchádzačov) sa nimi oslovuje a na základe toho ďalej potrebné posúdiť, či je potrebné takéto plnenia obstarávať v rámci jednej zákazky, resp. v rámci jednej zákazky rozdelenej na časti, alebo či majú byť tieto plnenia obstarávané úplne samostatne. V tejto súvislosti by nemalo dochádzať k spájaniu takých typov plnení do jednej zákazky, ktoré vytvárajú umelú bariéru hospodárskej súťaži, čoho dôsledkom je nízky počet ponúk.
Pri voľbe spôsobu zadania zákazky je dôležité zamerať sa na preskúmanie časovej, miestnej
a vecnej súvislosti medzi jednotlivými samostatne zadanými zákazkami a taktiež na skutočnosť, či súčtom predpokladaných hodnôt zákaziek by nedošlo k prekročeniu finančného limitu postupu, ktorý verejný obstarávateľ plánoval uplatniť."
Citácia: Všeobecné metodické usmernenie UVO k deleniu zákaziek 3-2024, § 6 odst.16, delenie zákaziek.
Každopádne zákon o verejnom obstarávaní č.343/2015 Z.z. umožňuje veľa možností, ako realizovať rôzne nákupné postupy a praktiky, vždy však treba pristupovať k prípadu zodpovedne, odborne a transparentne.
Prípravné trhové konzultácie = správne nastavenie verejnej súťaže, ktorému rozumieme.
20. mája 2024
Kedy využívať Prípravné trhové konzultácie (PTK) v procese verejného obstarávania?
S kým treba odborne komunikovať pri nastavení predmetu obstarávania prostredníctvom PTK?
Aké sú možnosti PTK v praxi a ako ovplyvňujú predmet zákazky?
S týmito otázkami sa vieme vysporiadať a efektívne PTK používať.
Cieľom PTK je dôkladnejšie pochopiť aktuálne parametre predmetu zákazky, ktorú chce verejný obstarávateľ vysúťažiť. Pri technických prostriedkoch je to hlavne ich súčasná technologická vyspelosť, pri stavebných dielach ich kvalita a posúdenie jednotlivých stavebných materiálov, životnosť, lehoty dodania, záručné podmienky a podobne. Verejný obstarávateľ pri obstarávaní svojich potrieb nie vždy disponuje všetkými potrebnými informáciami a vedomosťami, aby vedel správne nastaviť verejnú súťaž. Je preto často vhodné, aby sa prostredníctvom PTK dôkladne oboznámil s aktuálnym trhom k predmetu zákazky a aj s potencionálnymi dodávateľmi.
Pred plánovaným vyhlásením verejnej zákazky sa v prípravnej fáze sústredíme na komunikáciu s trhom hospodárskych subjektov, ktorí by mohli byť účastníkmi verejného obstarávania, a ktorí nám pomôžu lepšie pochopiť napríklad technické parametre, dodacie a záručné lehoty, zmluvné podmienky a ostatné okolnosti dôležité pre špecifický predmet zákazky. PTK sú aj výborným nástrojom pri určení predpokladanej hodnoty zákazky , keďže pri komunikácii s hospodárskymi subjektami sa zisťujú podrobné informácie o predmete zákazky, čoho výsledkom je objektívna predpokladaná cena obstarávaného predmetu zákazky. Výsledným efektom PTK je v neposlednom rade dôsledné pochopenie predmetu zákazky tak, aby sa verejná súťaž nastavila objektívne, nediskriminačne a hospodárne. Zároveň sa potenciálni dodávatelia dozvedia o plánovanej súťaži, na ktorú sa môžu lepšie a včas pripraviť .
V prípade zvolenia postupu PTK, ktoré predchádza verejnému obstarávaniu , ako prvé vytvoríme pracovnú skupinu, ktorá zadefinuje požiadavky na predmet zákazky, pripraví okruh otázok a návrh opisu predmetu zákazky a vrátane určenia podmienok pre účasť na konzultáciách.
Následne zverejníme predbežné oznámenie vo Vestníku verejného obstarávania, na webovom sídle verejného obstarávateľa, alebo priamo oslovíme potencionálnych dodávateľov v danej oblasti. Pred samotnou realizáciou PTK je zverejnený jej termín, čas, miesto a spôsob prihlásenia účasti. PTK sa potom realizujú individuálne s každým uchádzačom samostatne, alebo hromadne so všetkými prihlásenými pre PTK. Odporúčame individuálne konzultácie, ktorými sa predchádza možnému kolúznemu správaniu potencionálnych dodávateľov. Zdokumentovanie informácii o priebehu PTK sa spracuje do zápisnice a zachytí technickými prostriedkami - audio/video nahrávky. Získané informácie sú pre obstarávateľa dôverné, slúžia výlučne len pre prípravu VO a kvalitnému opisu PZ pre budúcich súťažiacich.
Všeobecný záznam o priebehu PTK zverejníme v profile verejného obstarávateľa prípadne na webovom sídle. Účelom zverejnenia je, aby ktokoľvek, kto sa nemohol PTK zúčastniť, mal dostupné informácie o tom, čo bolo ich obsahom a aký bol ich výsledok.
Po úspešnom ukončení a vyhodnotení PTK vyhlásime zákazku.
Realizácia PTK je pre záujemcov dobrovoľná, nezáväzná a my dohliadame na jej transparentnosť tak, aby nedošlo k porušeniu princípov verejného obstarávania.
PTK je pre obidve strany výhodný inštitút a z nášho pohľadu komplexný nástroj pochopenia špecifických predmetov zákazky.
Aplikácia MEAT kritérií vo Verejnom obstarávaní, vieme ako na to.
20. februára 2024
V prostredí verejného obsatrávania na Slovensku je v 90% zákaziek využívané ako kritérium na vyhodnotenie ponúk najnižšia cena. Je však použitie tohto kritéria pre verejného obstarávateľa vždy výhodné a hospodárne? Nemôže dôjsť k poklesu kvality skôr, ako je životnosť obstaraného tovaru, alebo stavby? Ak je tomu tak, prejaví sa to vo zvýšených nákladoch na údržbu, opravu alebo na opakované obstarávanie toho istého skôr, ako sa uvažovalo.
Využívaním len kritéria najnižšej ceny, a to najmä pri zložitejších zákazkách môže z dlhodobého hľadiska dôjsť k poklesu kvality obstarávaných tovarov, služieb alebo stavebných prác, čím v konečnom dôsledku dochádza k nehospodárnemu nakladaniu s verejnými financiami.
Aplikáciou MEAT kritérií vo verejnom obstarávaní máme možnosť obstarať kvalitnejší tovar, službu alebo stavebnú prácu. Využitím týchto kritérií identifikujeme takého uchádzača, ktorého ponuka pre nás predstavuje najlepší pomer ceny a kvality.
Ide o proces, ktorého využitie je v niektorých prípadoch efektívnejšie, aj keď zložitejšie. Môže sa zdať, že takto obstaraný predmet zákazky je drahší, ale v dlhodobom horizonte ekonomickejší: kvalitnejší tovar - služba s pridanou hodnotou - stavebná práca alebo dielo s kvalitnejšími materiálmi atď. Zvýšené vstupné obstarávacie náklady sa prejavia až v čase, a to napríklad dlhodobejšou životnosťou s menším počtom opráv a podobne. Tento balans, akou cestou obstarávania sa pri konkrétnom predmete zákazky vydať je na začiatku kľúčový. Predpokladá to komplexnejší pohľad na celý priebeh zákazky.
Využívanie MEAT kritérií si určite zaslúži viac pozornosti zo strany verejných obstarávateľov, ako je len 10% na trhu obstarávania.
Otázka znie: Čo je pri obstarávaní najhospodárnejšie? Najnižšia cena? Pomer cena a kvalita? Obidve cesty postupu obstarávania sú správne. Ich výber závisí aj od odborných skúseností verejného obstarávateľa, ktorý v tomto procese garantuje transparentnosť - férovú súťaživosť - ... a optimálnu hospodárnosť.
V rámci našich služieb vo verejnom obstarávaní sa odborne zaujímame aj o aplikovanie MEAT kritérií. Našim cieľom je pomôcť nastaviť verejné obstarávanie tak, aby bolo jeho výsledkom obstaranie tovaru, služby alebo stavebnej práce s dlhodobou pridanou hodnotou. Každá zákazka vo verejnom obstarávaní je špecifická a vyžaduje si jedinečný prístup a optimálne riešenie. Spôsob obstarávania využitím MEAT kritérií rozširuje možnosti pre verejných obstarávateľov, a aj keď ide o zložitejší postup obstarávania, netreba sa ho báť.
My sa ho nebojíme, vieme ako na to!
Konferencia Verejné obstarávanie 2024, boli sme pri tom ...
6. februára 2024
V dňoch 13.-14.2.2024 sa v priestoroch hotela Patria na Štrbskom plese vo Vysokých Tatrách uskutoční V. ročník EPI konferencie o verejnom obstarávaní.
Prítomní budú zástupcovia z MIRRI SR, UVO, Ministerstva dopravy SR, Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo, Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska, OZ Okrúhly stôl obstarávania, Ministerstva spravodlivosti SR a advokátskych kancelárií.
Budem prítomná na tomto odbornom fóre verejného obstarávania, získam aktuálny prehľad legislatívnych zmien od uznávaných odborníkov, vypočujem si inšpiratívne prednášky a diskusie k témam verejného obstarávania. Pri neformálnych stretnutiach s prednášajúcimi a kolegami prediskutujem konkrétne prípady a pracovné postupy pri verejnom obstarávaní. Zároveň na chvíľu pracovne zrelaxujem v krásnom prostredí Vysokých Tatier a spojím príjemné s užitočným.
Svojou účasťou si takto priebežne prehlbujem vedomosti a skúsenosti, ktoré ďalej odovzdávam a poskytujem svojim klientom.
Fotogaléria z konferencie
Dynamický nákupný systém, služby a tovary za najlepšie ceny.
3. marca 2024
Dynamický nákupný systém ( ďalej len DNS ) je flexibilným nástrojom verejného obstarávania pri nákupoch bežných tovarov, služieb alebo stavebných prác. Tento proces obstarávania je založený na princípe užšej súťaže, keď verejný obstarávateľ zadáva priebežne čiastkové zákazky uchádzačom, ktorí sú zaradení /kvalifikovaní/ v DNS. Čo to v praxi znamená? Aké výhody z toho plynú pre verejných obstarávateľov a uchádzačov o zákazky?
Ak verejný obstarávateľ počas roka opakovane nakupuje tie isté tovary, služby alebo stavebné práce ( napríklad kancelárske potreby, upratovacie práce, asfaltovanie ciest alebo údržbu budov ), tak DNS je tým správnym riešením ako nakupovať za najlepšie ceny a vtedy, keď to práve potrebuje. Nemusí každú zákazku vyhlasovať samostatne, robiť prieskum trhu a tvoriť špecifikáciu predmetu zákazky. V prípade využitia DNS ,verejný obstarávateľ najskôr oznámi zámer zriadiť DNS, uvedie predpokladaný objem nákupu, opíše predmet obstarávania, určí podmienky účasti, ktoré je záujemca povinný splniť aby bol zaradený do DNS. Napríklad: predpokladaná hodnota zákazky je priebežne za rok 1,7 mil.€, obstarávať sa budú štandardné kancelárske potreby a klasifikovaní záujemcovia sa prihlásia v zákonnej lehote do DNS. Po vybavení žiadostí o účasť všetkých záujemcov, sa považuje DNS za zriadený. Po tomto úvodnom procese verejný obstarávateľ podľa svojich aktuálnych potrieb vyhlasuje čiastkové zákazky už s konkrétnou špecifikáciou vrámci konkrétnej výzvy na predloženie ponúk. Počet záujemcov je neobmedzený, tzn. že počas celej doby trvania DNS môžu v prípade záujmu požiadať o zaradenie ďalší záujemcovia.
Hlavné výhody DNS sú v administratívnom zjednodušení obstarávania opakujúceho sa predmetu zákazky. Otvorenosť súťažného prostredia počas celej doby trvania DNS a neobmedzený počet súťažiacich partnerov je pre verejného obstarávateľa výhodný aj ekonomicky, pretože má vo väčšine prípadov viac ponúk od uchádzačov, ktorí sa snažia v pestrom konkurenčnom prostredí ponúknuť čo najlepšiu cenu. Suma sumárum na konci dňa vyhráva najlepšia ponuka, čo je cieľom verejného obstarávateľa.
My, ako profesionálna konzultačná firma vo verejnom obstarávaní sme odborne preškolení na aplikovanie "Dynamickáho nákupného systému" v praxi, máme s jeho procesmi skúsenosti a vieme ako "bezchybne" na to. Takže? Ak ste ešte neobstarávali cez DNS a máte obavy či to zvládnete, pomôžeme Vám ...
ESG certifikácia vo verejnom obstarávaní, aktuálna téma, ktorá rieši udržateľnosť spoločnosti
12. januára 2025
Delenie zákaziek vo verejnom obstarávaní, tenká hranica zákona, ktorú vieme správne posúdiť
30. decembra 2024
Jednou zo základných činností v procese verejného obstarávania je stanovenie predpokladanej hodnoty zákazky (PHZ). Pravidlá výpočtu predpokladanej hodnoty zákazky upravuje ustanovenie § 6 zákona o verejnom obstarávaní, pričom príslušné zákonné finančné limity sú stanovené v § 5. Jej správne určenie ma zásadný vplyv na aplikáciu zákonného postupu zadávania zákazky. Ak je PHZ stanovená nesprávne nízko, alebo sa zákazka účelovo rozdelí na viacero častí (delenie zákazky), dochádza k aplikácii menej prísneho postupu zadávania zákazky, alebo k vylúčeniu samotnej aplikácie zákona. Obe tieto situácie predstavujú závažné porušenie zákona o verejnom obstarávaní. Prečo? Zákazka vyhlásená nesprávnym postupom sa tak dostane do pozornosti užšiemu výberu potencionálnych dodávateľov, dochádza k obmedzeniu hospodárskej súťaže a netransparentnému nakladaniu s verejnými prostriedkami.
Pri rozhodovaní verejného obsatrávateľa deliť alebo nedeliť zákazky je dôležité sledovať či existuje vecná, časová alebo miestna súvislosť medzi jednotlivými zákazkami. Ak táto súvislosť existuje, zákazku nie je možné rozdeliť a musí sa vyhlásiť ako jedna zákazka. Posúdiť hranicu dovoleného a nedovoleného rozdelenia zákazky je veľmi ťažké, zodpovedné, každý prípad obstarávania je individuálny. My ho však vieme odborne a profesionálne posúdiť, a následne vybrať taký postup, aby bol v maximálnej miere v súlade s aktuálnym metodickým usmernením Úradu pre verejné obstarávanie.
"Problematika delenia zákaziek je úzko naviazaná aj s opisom predmetu zákazky, ktorý predchádza PHZ. Pri definovaní a špecifikovaní predmetu zákazky verejný obstarávateľ a obstarávateľ vymedzuje predmet zákazky na základe jeho podrobného opisu s uvedením technických a funkčných špecifikácií. Verejný obstarávateľ a obstarávateľ má vymedziť predmet zákazky tak, aby spĺňal ním určený účel, pričom zákon nekonkretizuje predmet zákazky čo do obsahu a rozsahu, uvedené je v kompetencii verejného obstarávateľa a obstarávateľa. Pri posudzovaní skutočnosti, čo je možné chápať pod jednou zákazkou, je potrebné zvážiť, či je zamýšľaný predmet zákazky tvorený plneniami rovnakej povahy, resp. plneniami, ktoré svojou povahou (charakterom) spolu vecne súvisia (a v akej miere), aká štruktúra dodávateľského reťazca (potenciálnych uchádzačov) sa nimi oslovuje a na základe toho ďalej potrebné posúdiť, či je potrebné takéto plnenia obstarávať v rámci jednej zákazky, resp. v rámci jednej zákazky rozdelenej na časti, alebo či majú byť tieto plnenia obstarávané úplne samostatne. V tejto súvislosti by nemalo dochádzať k spájaniu takých typov plnení do jednej zákazky, ktoré vytvárajú umelú bariéru hospodárskej súťaži, čoho dôsledkom je nízky počet ponúk.
Pri voľbe spôsobu zadania zákazky je dôležité zamerať sa na preskúmanie časovej, miestnej
a vecnej súvislosti medzi jednotlivými samostatne zadanými zákazkami a taktiež na skutočnosť, či súčtom predpokladaných hodnôt zákaziek by nedošlo k prekročeniu finančného limitu postupu, ktorý verejný obstarávateľ plánoval uplatniť."
Citácia: Všeobecné metodické usmernenie UVO k deleniu zákaziek 3-2024, § 6 odst.16, delenie zákaziek.
Každopádne zákon o verejnom obstarávaní č.343/2015 Z.z. umožňuje veľa možností, ako realizovať rôzne nákupné postupy a praktiky, vždy však treba pristupovať k prípadu zodpovedne, odborne a transparentne.
Prípravné trhové konzultácie = správne nastavenie verejnej súťaže, ktorému rozumieme.
20. mája 2024
Kedy využívať Prípravné trhové konzultácie (PTK) v procese verejného obstarávania?
S kým treba odborne komunikovať pri nastavení predmetu obstarávania prostredníctvom PTK?
Aké sú možnosti PTK v praxi a ako ovplyvňujú predmet zákazky?
S týmito otázkami sa vieme vysporiadať a efektívne PTK používať.
Cieľom PTK je dôkladnejšie pochopiť aktuálne parametre predmetu zákazky, ktorú chce verejný obstarávateľ vysúťažiť. Pri technických prostriedkoch je to hlavne ich súčasná technologická vyspelosť, pri stavebných dielach ich kvalita a posúdenie jednotlivých stavebných materiálov, životnosť, lehoty dodania, záručné podmienky a podobne. Verejný obstarávateľ pri obstarávaní svojich potrieb nie vždy disponuje všetkými potrebnými informáciami a vedomosťami, aby vedel správne nastaviť verejnú súťaž. Je preto často vhodné, aby sa prostredníctvom PTK dôkladne oboznámil s aktuálnym trhom k predmetu zákazky a aj s potencionálnymi dodávateľmi.
Pred plánovaným vyhlásením verejnej zákazky sa v prípravnej fáze sústredíme na komunikáciu s trhom hospodárskych subjektov, ktorí by mohli byť účastníkmi verejného obstarávania, a ktorí nám pomôžu lepšie pochopiť napríklad technické parametre, dodacie a záručné lehoty, zmluvné podmienky a ostatné okolnosti dôležité pre špecifický predmet zákazky. PTK sú aj výborným nástrojom pri určení predpokladanej hodnoty zákazky , keďže pri komunikácii s hospodárskymi subjektami sa zisťujú podrobné informácie o predmete zákazky, čoho výsledkom je objektívna predpokladaná cena obstarávaného predmetu zákazky. Výsledným efektom PTK je v neposlednom rade dôsledné pochopenie predmetu zákazky tak, aby sa verejná súťaž nastavila objektívne, nediskriminačne a hospodárne. Zároveň sa potenciálni dodávatelia dozvedia o plánovanej súťaži, na ktorú sa môžu lepšie a včas pripraviť .
V prípade zvolenia postupu PTK, ktoré predchádza verejnému obstarávaniu , ako prvé vytvoríme pracovnú skupinu, ktorá zadefinuje požiadavky na predmet zákazky, pripraví okruh otázok a návrh opisu predmetu zákazky a vrátane určenia podmienok pre účasť na konzultáciách.
Následne zverejníme predbežné oznámenie vo Vestníku verejného obstarávania, na webovom sídle verejného obstarávateľa, alebo priamo oslovíme potencionálnych dodávateľov v danej oblasti. Pred samotnou realizáciou PTK je zverejnený jej termín, čas, miesto a spôsob prihlásenia účasti. PTK sa potom realizujú individuálne s každým uchádzačom samostatne, alebo hromadne so všetkými prihlásenými pre PTK. Odporúčame individuálne konzultácie, ktorými sa predchádza možnému kolúznemu správaniu potencionálnych dodávateľov. Zdokumentovanie informácii o priebehu PTK sa spracuje do zápisnice a zachytí technickými prostriedkami - audio/video nahrávky. Získané informácie sú pre obstarávateľa dôverné, slúžia výlučne len pre prípravu VO a kvalitnému opisu PZ pre budúcich súťažiacich.
Všeobecný záznam o priebehu PTK zverejníme v profile verejného obstarávateľa prípadne na webovom sídle. Účelom zverejnenia je, aby ktokoľvek, kto sa nemohol PTK zúčastniť, mal dostupné informácie o tom, čo bolo ich obsahom a aký bol ich výsledok.
Po úspešnom ukončení a vyhodnotení PTK vyhlásime zákazku.
Realizácia PTK je pre záujemcov dobrovoľná, nezáväzná a my dohliadame na jej transparentnosť tak, aby nedošlo k porušeniu princípov verejného obstarávania.
PTK je pre obidve strany výhodný inštitút a z nášho pohľadu komplexný nástroj pochopenia špecifických predmetov zákazky.
Aplikácia MEAT kritérií vo Verejnom obstarávaní, vieme ako na to.
20. februára 2024
V prostredí verejného obsatrávania na Slovensku je v 90% zákaziek využívané ako kritérium na vyhodnotenie ponúk najnižšia cena. Je však použitie tohto kritéria pre verejného obstarávateľa vždy výhodné a hospodárne? Nemôže dôjsť k poklesu kvality skôr, ako je životnosť obstaraného tovaru, alebo stavby? Ak je tomu tak, prejaví sa to vo zvýšených nákladoch na údržbu, opravu alebo na opakované obstarávanie toho istého skôr, ako sa uvažovalo.
Využívaním len kritéria najnižšej ceny, a to najmä pri zložitejších zákazkách môže z dlhodobého hľadiska dôjsť k poklesu kvality obstarávaných tovarov, služieb alebo stavebných prác, čím v konečnom dôsledku dochádza k nehospodárnemu nakladaniu s verejnými financiami.
Aplikáciou MEAT kritérií vo verejnom obstarávaní máme možnosť obstarať kvalitnejší tovar, službu alebo stavebnú prácu. Využitím týchto kritérií identifikujeme takého uchádzača, ktorého ponuka pre nás predstavuje najlepší pomer ceny a kvality.
Ide o proces, ktorého využitie je v niektorých prípadoch efektívnejšie, aj keď zložitejšie. Môže sa zdať, že takto obstaraný predmet zákazky je drahší, ale v dlhodobom horizonte ekonomickejší: kvalitnejší tovar - služba s pridanou hodnotou - stavebná práca alebo dielo s kvalitnejšími materiálmi atď. Zvýšené vstupné obstarávacie náklady sa prejavia až v čase, a to napríklad dlhodobejšou životnosťou s menším počtom opráv a podobne. Tento balans, akou cestou obstarávania sa pri konkrétnom predmete zákazky vydať je na začiatku kľúčový. Predpokladá to komplexnejší pohľad na celý priebeh zákazky.
Využívanie MEAT kritérií si určite zaslúži viac pozornosti zo strany verejných obstarávateľov, ako je len 10% na trhu obstarávania.
Otázka znie: Čo je pri obstarávaní najhospodárnejšie? Najnižšia cena? Pomer cena a kvalita? Obidve cesty postupu obstarávania sú správne. Ich výber závisí aj od odborných skúseností verejného obstarávateľa, ktorý v tomto procese garantuje transparentnosť - férovú súťaživosť - ... a optimálnu hospodárnosť.
V rámci našich služieb vo verejnom obstarávaní sa odborne zaujímame aj o aplikovanie MEAT kritérií. Našim cieľom je pomôcť nastaviť verejné obstarávanie tak, aby bolo jeho výsledkom obstaranie tovaru, služby alebo stavebnej práce s dlhodobou pridanou hodnotou. Každá zákazka vo verejnom obstarávaní je špecifická a vyžaduje si jedinečný prístup a optimálne riešenie. Spôsob obstarávania využitím MEAT kritérií rozširuje možnosti pre verejných obstarávateľov, a aj keď ide o zložitejší postup obstarávania, netreba sa ho báť.
My sa ho nebojíme, vieme ako na to!
Konferencia Verejné obstarávanie 2024, boli sme pri tom ...
6. februára 2024
V dňoch 13.-14.2.2024 sa v priestoroch hotela Patria na Štrbskom plese vo Vysokých Tatrách uskutoční V. ročník EPI konferencie o verejnom obstarávaní.
Prítomní budú zástupcovia z MIRRI SR, UVO, Ministerstva dopravy SR, Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo, Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska, OZ Okrúhly stôl obstarávania, Ministerstva spravodlivosti SR a advokátskych kancelárií.
Budem prítomná na tomto odbornom fóre verejného obstarávania, získam aktuálny prehľad legislatívnych zmien od uznávaných odborníkov, vypočujem si inšpiratívne prednášky a diskusie k témam verejného obstarávania. Pri neformálnych stretnutiach s prednášajúcimi a kolegami prediskutujem konkrétne prípady a pracovné postupy pri verejnom obstarávaní. Zároveň na chvíľu pracovne zrelaxujem v krásnom prostredí Vysokých Tatier a spojím príjemné s užitočným.
Svojou účasťou si takto priebežne prehlbujem vedomosti a skúsenosti, ktoré ďalej odovzdávam a poskytujem svojim klientom.
Fotogaléria z konferencie
Dynamický nákupný systém, služby a tovary za najlepšie ceny.
3. marca 2024
Dynamický nákupný systém ( ďalej len DNS ) je flexibilným nástrojom verejného obstarávania pri nákupoch bežných tovarov, služieb alebo stavebných prác. Tento proces obstarávania je založený na princípe užšej súťaže, keď verejný obstarávateľ zadáva priebežne čiastkové zákazky uchádzačom, ktorí sú zaradení /kvalifikovaní/ v DNS. Čo to v praxi znamená? Aké výhody z toho plynú pre verejných obstarávateľov a uchádzačov o zákazky?
Ak verejný obstarávateľ počas roka opakovane nakupuje tie isté tovary, služby alebo stavebné práce ( napríklad kancelárske potreby, upratovacie práce, asfaltovanie ciest alebo údržbu budov ), tak DNS je tým správnym riešením ako nakupovať za najlepšie ceny a vtedy, keď to práve potrebuje. Nemusí každú zákazku vyhlasovať samostatne, robiť prieskum trhu a tvoriť špecifikáciu predmetu zákazky. V prípade využitia DNS ,verejný obstarávateľ najskôr oznámi zámer zriadiť DNS, uvedie predpokladaný objem nákupu, opíše predmet obstarávania, určí podmienky účasti, ktoré je záujemca povinný splniť aby bol zaradený do DNS. Napríklad: predpokladaná hodnota zákazky je priebežne za rok 1,7 mil.€, obstarávať sa budú štandardné kancelárske potreby a klasifikovaní záujemcovia sa prihlásia v zákonnej lehote do DNS. Po vybavení žiadostí o účasť všetkých záujemcov, sa považuje DNS za zriadený. Po tomto úvodnom procese verejný obstarávateľ podľa svojich aktuálnych potrieb vyhlasuje čiastkové zákazky už s konkrétnou špecifikáciou vrámci konkrétnej výzvy na predloženie ponúk. Počet záujemcov je neobmedzený, tzn. že počas celej doby trvania DNS môžu v prípade záujmu požiadať o zaradenie ďalší záujemcovia.
Hlavné výhody DNS sú v administratívnom zjednodušení obstarávania opakujúceho sa predmetu zákazky. Otvorenosť súťažného prostredia počas celej doby trvania DNS a neobmedzený počet súťažiacich partnerov je pre verejného obstarávateľa výhodný aj ekonomicky, pretože má vo väčšine prípadov viac ponúk od uchádzačov, ktorí sa snažia v pestrom konkurenčnom prostredí ponúknuť čo najlepšiu cenu. Suma sumárum na konci dňa vyhráva najlepšia ponuka, čo je cieľom verejného obstarávateľa.
My, ako profesionálna konzultačná firma vo verejnom obstarávaní sme odborne preškolení na aplikovanie "Dynamickáho nákupného systému" v praxi, máme s jeho procesmi skúsenosti a vieme ako "bezchybne" na to. Takže? Ak ste ešte neobstarávali cez DNS a máte obavy či to zvládnete, pomôžeme Vám ...