customcolor_logo_transparent_background.png

Aplikácia  MEAT kritérií vo Verejnom obstarávaní, vieme ako na to.  

20. februára 2024

V prostredí verejného obsatrávania na Slovensku je v 90% zákaziek využívané ako kritérium na vyhodnotenie ponúk najnižšia cena. Je však použitie tohto kritéria pre verejného obstarávateľa vždy výhodné a hospodárne? Nemôže dôjsť k poklesu kvality skôr, ako je životnosť obstaraného tovaru, alebo stavby?   Ak je tomu tak, prejaví sa to vo zvýšených nákladoch na údržbu, opravu alebo na opakované obstarávanie toho istého skôr, ako sa uvažovalo.

Využívaním len kritéria najnižšej ceny, a to najmä pri zložitejších zákazkách môže z  dlhodobého hľadiska dôjsť k poklesu kvality obstarávaných tovarov, služieb alebo stavebných prác, čím v konečnom dôsledku dochádza k nehospodárnemu nakladaniu s verejnými financiami.

Aplikáciou MEAT kritérií vo verejnom obstarávaní máme možnosť obstarať kvalitnejší tovar, službu alebo stavebnú prácu. Využitím týchto kritérií identifikujeme takého uchádzača, ktorého ponuka pre nás predstavuje najlepší pomer ceny a kvality. 

Ide o proces, ktorého využitie je v niektorých prípadoch efektívnejšie, aj keď zložitejšie. Môže sa zdať, že takto obstaraný predmet zákazky je drahší, ale v dlhodobom horizonte ekonomickejší: kvalitnejší tovar - služba s pridanou hodnotou - stavebná práca alebo dielo s kvalitnejšími materiálmi atď. Zvýšené vstupné obstarávacie náklady sa prejavia až v čase, a to napríklad dlhodobejšou životnosťou s menším počtom opráv a podobne. Tento balans, akou cestou obstarávania sa pri konkrétnom predmete zákazky vydať je na začiatku kľúčový. Predpokladá to komplexnejší pohľad na celý priebeh zákazky.

Využívanie MEAT kritérií si určite zaslúži viac pozornosti zo strany verejných obstarávateľov, ako je len 10% na trhu obstarávania. 

Otázka znie: Čo je pri obstarávaní najhospodárnejšie? Najnižšia cena? Pomer cena a kvalita? Obidve cesty postupu obstarávania sú správne. Ich výber závisí aj od odborných skúseností verejného obstarávateľa, ktorý v tomto procese garantuje transparentnosť - férovú súťaživosť - ... a optimálnu hospodárnosť.      

V rámci našich služieb vo verejnom obstarávaní sa odborne zaujímame aj o aplikovanie MEAT kritérií. Našim cieľom je pomôcť nastaviť verejné obstarávanie tak, aby bolo jeho výsledkom obstaranie tovaru, služby alebo stavebnej práce s dlhodobou pridanou hodnotou. Každá zákazka vo verejnom obstarávaní je špecifická a vyžaduje si jedinečný prístup a optimálne riešenie. Spôsob obstarávania využitím MEAT kritérií rozširuje možnosti pre verejných obstarávateľov, a aj keď ide o zložitejší postup obstarávania, netreba sa ho báť. 

My sa ho nebojíme, vieme ako na to!

Konferencia Verejné obstarávanie 2024, boli sme pri tom ...

6. februára 2024

V dňoch 13.-14.2.2024 sa v priestoroch hotela Patria na Štrbskom plese vo Vysokých Tatrách uskutoční V. ročník EPI konferencie o verejnom obstarávaní.

 epi-konferencia_verejne-obstaravanie-2024.jpg

Prítomní budú zástupcovia z MIRRI SR, UVO, Ministerstva dopravy SR, Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo, Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska, OZ Okrúhly stôl obstarávania, Ministerstva spravodlivosti SR a advokátskych kancelárií.

Budem prítomná na tomto odbornom fóre verejného obstarávania, získam aktuálny prehľad legislatívnych zmien od uznávaných odborníkov, vypočujem si inšpiratívne prednášky a diskusie k témam verejného obstarávania. Pri neformálnych stretnutiach s prednášajúcimi a kolegami prediskutujem konkrétne prípady a pracovné postupy pri verejnom obstarávaní. Zároveň na chvíľu pracovne zrelaxujem v krásnom prostredí Vysokých Tatier a spojím príjemné s užitočným.

Svojou účasťou si takto priebežne prehlbujem vedomosti a skúsenosti, ktoré ďalej odovzdávam a poskytujem svojim klientom.

Fotogaléria z konferencie

customcolor_logo_transparent_background.png

Dynamický nákupný systém, služby a tovary za najlepšie ceny

3. marca 2024

Dynamický nákupný systém ( ďalej len DNS ) je flexibilným nástrojom verejného obstarávania pri nákupoch bežných tovarov, služieb alebo stavebných prác. Tento proces obstarávania je založený na princípe užšej súťaže, keď verejný obstarávateľ zadáva priebežne čiastkové zákazky uchádzačom, ktorí sú zaradení /kvalifikovaní/ v DNS. Čo to v praxi znamená? Aké výhody z toho plynú pre verejných obstarávateľov a uchádzačov o zákazky? 

Ak verejný obstarávateľ počas roka opakovane nakupuje tie isté tovary, služby alebo stavebné práce ( napríklad kancelárske potreby, upratovacie práce, asfaltovanie ciest alebo údržbu budov ), tak DNS je tým správnym riešením ako nakupovať za najlepšie ceny a vtedy, keď to práve potrebuje. Nemusí  každú zákazku vyhlasovať samostatne, robiť prieskum trhu a tvoriť  špecifikáciu predmetu zákazky. V prípade využitia DNS ,verejný  obstarávateľ najskôr oznámi zámer zriadiť DNS, uvedie predpokladaný objem nákupu, opíše predmet obstarávania, určí podmienky účasti, ktoré je záujemca  povinný splniť aby bol zaradený do DNS. Napríklad:  predpokladaná hodnota zákazky je priebežne za rok 1,7 mil.€, obstarávať sa budú štandardné kancelárske potreby a klasifikovaní záujemcovia sa prihlásia v zákonnej lehote do DNS. Po vybavení žiadostí o účasť všetkých záujemcov,  sa považuje DNS za zriadený.  Po tomto úvodnom procese verejný obstarávateľ podľa svojich aktuálnych potrieb vyhlasuje čiastkové zákazky už s konkrétnou špecifikáciou vrámci konkrétnej výzvy na predloženie ponúk. Počet záujemcov je neobmedzený, tzn. že  počas celej doby trvania DNS  môžu v prípade záujmu požiadať o zaradenie ďalší záujemcovia.

Hlavné výhody DNS sú v administratívnom zjednodušení obstarávania opakujúceho sa predmetu zákazky. Otvorenosť súťažného prostredia počas celej doby trvania DNS a neobmedzený počet súťažiacich partnerov je pre verejného obstarávateľa výhodný aj ekonomicky, pretože má vo väčšine prípadov viac ponúk od uchádzačov, ktorí sa snažia v pestrom konkurenčnom prostredí ponúknuť čo najlepšiu cenu.  Suma sumárum na konci dňa vyhráva najlepšia ponuka, čo je cieľom verejného obstarávateľa.     

My, ako profesionálna konzultačná firma vo verejnom obstarávaní sme odborne preškolení  na aplikovanie "Dynamickáho nákupného systému" v praxi, máme s jeho procesmi skúsenosti a vieme ako "bezchybne" na to. Takže? Ak ste ešte neobstarávali cez DNS a máte obavy či to zvládnete, pomôžeme Vám ...